sunnuntai 30. toukokuuta 2010

Markkinointiviestintää

Vaikka markkinointiviestinnän kurssilla on tähän mennessä opetettu kaikkea muuta, mutta ei markkinointiviestintää, olen kuitenkin alkanut ajatella asioita markkinointiviestinnällisesti. Ja yllättäen se on aika stimuloivaa. Mietin paljonko maksaisi painattaa pieniä kirjanmerkkejä, esimerkiksi Pappia kyydissä ja Pelastusrenkaita kirjoista. Toisella puolella voisi olla kirjan kansikuva, ja takana jokin hauska sitaatti kirjasta. Ne sitaatit pitäisi tietenkin etsiä, ja omien kirjojen lukeminen on myrkkyä. Ja entä jos en löytäisikään yhtään hauskaa sitaattia. Mutta jos kirjoista löytyisi hauskoja kohtia, niitä voisi painattaa pikkuisiin söpöihin kortteihin, joita voisi kylvää ympäriinsä. Ihmiset ehkä ottaisivat niitä, ilahtuisivat niiden sisältämistä pienistä oivalluksista, katsoisivat tarkemmin, että kuka näin hauskalla tavalla maailmasta ja elämästä sanailee. Sitten he menisivät kauppaan ja ostaisivat kirjani. Yksinkertaista. Vai onko? Ehkä pitäisi mennä nukkumaan.

Share/Bookmark

12 kommenttia:

  1. ne kivat sitaatit kirjoitan omaan pikku kirjaani, ja nykyäänhän halpaa ite tulostaa niitä sitaatteja kotonakin,jos mieli tekee.

    VastaaPoista
  2. Ei pöllömpi idea. Jos kokeilu on halpa eikä vaivannäkö ole liian suuri, miksi et tekisi sitä?

    VastaaPoista
  3. Jaa Hannele, meinaatko ettei siis maksaisi vaivaa tehdä tällaisia kortteja? Ajattelin kuitenkin, että on ehkä oma viehätyksensä saada lukea sellaisia ajatelmia, jotka tulevat eteen vähän sattumalta, vähän kuin kiinalaisissa onnenkekseissä.

    Täytyy tosiaan vähän fundeerata, ja ryhtyä tuumasta toimeen Kristiina:-)

    VastaaPoista
  4. Mää tein noin yhden tutun painotalon avustamana. Ei se kirjan lukemista liene lisännyt, mutta oli minusta kiva idea.

    - Liisa -

    VastaaPoista
  5. Hyvä idea, tee ilman muuta niin! Mutta muista myös markkinoinnin tärkeä pullonkaula: jakelukanava. Millä tavalla ajattelit niitä "kylvää ympäriinsä" niin että ne tavoittavat jengin eivätkä lennä roskiin kaiken muun suoramarkkinointitulvan mukana?

    VastaaPoista
  6. Kirjakauppoihinhan niitä voisi jättää jaettavaksi. Siellä varmasti olisi helppoa antaa sellainen jokaiselle asiakkaalle kassakuitin "kylkiäisenä".

    Minä ainakin olisin iloinen saadessani ilmaisen kirjamerkin ja sen mukana jonkin hauskan/viisaan sitaatin. Moni kirjaostos lähtee juuri tällaisesta, että on lukenut jonkun kirjailijan kirjoittaman viisauden, ihastunut ja päättänyt tutustua lähemmin.

    VastaaPoista
  7. Liisa, niin ehkä sitä voi tehdä asioita myös pelkästä tekemisen ilosta. Ja mistä sen tiedät, ehkä se kuitenkin vähän lisäsi kirjan lukemista..:-)

    Anonyymi 1, hyvä huomautus, tuohan se vaikea kohta ilman muuta on. Anonyymi 2:lla on hyvä ratkaisuehdotus. Itse ajattelin myös kirjastoja ja muita sellaisia kulttuurilaitoksia, joissa on jokin hylly missä erilaisia mainosläpysköjä on esillä. Joskus jaettiin kapakoissa ilmaisia mainospostikorttejakin. Mutta kehittelemistähän tällaisessa pienessä vaatimattomassakin ideassa on.

    VastaaPoista
  8. Kai kustantajasi tulee tässä vastaan ja painattaa ko. merkkejä? Ethän vain nyt ryhdy omista rahoistasi markkinointiviestimään?

    VastaaPoista
  9. Kirsti, esitän, että älä painata kirjanmerkkejä. Merkeistä on ylitarjontaa, idea on puhki-ratki-loppuunkäytetty. Jokainen vähänkin lukeva hukkuu kirjanmerkkeihin, joita on nykyään jaossa kaikkialla, missä on kirjoja.

    Kortteja mieluummin. Toki sekään ei ole mikään uusi idea, mutta ainakin itse pidän enemmän korteista. Ja jos joskus on tarve lähettää etanapostia, niin on mukava, kun kotona on kirjallisuustapahtumista saatuja ilmaisia kortteja, niiden mukana "sanoma" eli ne tekstinpätkät leviävät muillekin.

    Eikä "pikkuisia söpöjä" kortteja. Eikä "vaatimattomia" ideoita.

    VastaaPoista
  10. Anonyymi, syytä varmaan olisi neuvotella näistä asioista kustun kanssa joo.

    Siperiina, mikähän idea maailmassa ei olisi puhkikulunut, paitsi että aina voi vanhan idean jollakin tavalla tuoreuttaa, tehdä siitä oman näköisensä. En oikein keksi mitään muuta, kuin mennä mukaan yleiseen painatusrumbaan, sillä vielä toistaiseksi on vaikea saada suurta huomiota sillä, että esim, jättää kirjanmerkit tai postikortit painamatta. Omiin silmiini ei ole sattunut sellaisia läpysköjä, joissa olisi sitaatteja kirjoista.

    VastaaPoista
  11. "Omiin silmiini ei ole sattunut sellaisia läpysköjä, joissa olisi sitaatteja kirjoista."

    Kirsti hyvä, tämän jälkeen on. Eikö teille siellä koulussa opeteta markkinointisalaisuuksista mitään?

    Siis sitä, että ideoitaan ei kannata kuuluttaa koko maailmalle etukäteen, koska eihän se ole sitten enää se "iloinen yllätys"...;) - ja voi olla jo käytössä ennenkuin sinä saat läpyskäsi painosta.

    No, sinulla voi olla vaikka mitä ideoita siellä vielä :)

    VastaaPoista
  12. Heh, en tarkoittanut etteikö sellaisia läpysköitä olisi, vaan että minä en ole huomannut, mikä on varsin eri asia. En usko, että tämä idea on mitenkään ainutlaatuinen.

    VastaaPoista

Kerro mitä mielessä!