perjantai 25. kesäkuuta 2010

Amerikan malliin

Ystävällinen anonyymi vinkkasi Brooklynissa asuvan toimittajan blogiin, jossa kerrotaan kuinka kustantamot ovat Amerikassa ulkoistaneet kirjojen markkinoinnin kirjailjalle itselleen. Siellä on jo arkipäivää, että kirjailijat tekevät sitä, mitä minäkin olen kivuliaasti herännyt tekemään, siis markkinoivat itseään henkensä kaupalla.

Omat ponnistukseni ovat olleet tähän asti vähäisiä, vaikka blogin kirjoittamista voi tietenkin pitää myös markkinointina. Minulle bloggaaminen on ollut enemmän itseilmaisua kuin päämäärätietoista markkinointia, vaikka tiedostankin sosiaalisen median mahdollisuudet. Pitäisi vaan ryhdistäytyä. Ehkäpä vielä ryhdistäydynkin.

Innokkaassa itsensä markkinoimisessa vaan on tosiaan se ongelma, että siihen menee aikaa. Joka taas on väkisinkin pois kirjoittamisesta ja kirjoittamiseen liittyvästä asioiden kypsyttelystä. Joka usein tapahtuu hiljaisuudessa, yksinäisyydessä, markkinahumun tuolla puolen.

Jotkut nuoret kolleganalut tuntuvat olevan innoissaan siitä mahdollisuudesta, että pääsevät markkinoimaan itse itseään. Mutta sitten kun kirjoja on mittarissa jo useampi, ja jokaisen kanssa saa aloittaa alusta, niin voi olla että siinä suurin innostus jo hyytyy.

Share/Bookmark

5 kommenttia:

  1. Voi kun pelkka bloggailukin vie aikaa jos postauksiin laittaa valokuvia tai etsii taustoja, lisaa linkkeja jne. ja kaiken paalle viela visiitit muiden blogeissa...Tahan saisi kulumaan vaikka kuinka paljon aikaa!
    Mukavaa jussia!

    BLOGitse

    VastaaPoista
  2. Juu-u, markkinointia tämä on. Minäkään esimerkiksi en olisi ehkä koskaan törmännyt teoksiisi, joiden kirjoittamiseen on tarvittu ihan jotain muuta kuin pöllöttelyä sosiaalisessa mediassa.

    Luulisi kustantajienkin miettivän sitä perusasiaa, miksi itse kunkin kannattaa alasta riippumatta keskittyä parhaaseen osaamiseensa eikä ampua hernepyssyllä joka ilmansuuntaan. Luulisi sen olevan tuottoisintakin. Luulisi kustantajan myös ymmärtävän toimialaansa, mutta luulla voi tietysti kaikenlaista. Mukavaa juhannusta!

    VastaaPoista
  3. Se on totta Blogitse, että aikaa tämä touhu syö. Onneksi tämä sentään on aika kivaakin.

    Villiviini, luulisi kustantajan ymmärtävän juu. Voi olla että ymmärtävätkin, mutta kun kaikki on jätetty markkinoiden armoille, niin tämmöistä siitä sitten tulee.

    Niin, hyvää jussia vaan kaikille!

    VastaaPoista
  4. Mietin, miten päin se minulla meni... Olin lukenut (tajusin sen vasta jälkeen päin) dekkarisi joskus aikaisemmin. Porin Tipulan kirjasta muistan ihmetelleeni kirjoitustasi (myös) kirjoittamisestasi kirjailijana. Sen perusteella kerran googlasin ja löysin tänne. Tämän jälkeen olen lukenut kirjojasi (ainakin alitajunnassa) verraten niitä näihin juttuihisi. Tämä "markkinoinnin" kohteeksi joutuminen on ollut mielenkiintoista ja mielekästä.
    Blogin on oltava hyvä, jotta se houkuttelisi. Tämä oli sellainen. Monen muun kirjoittajan eivät ole sitä olleet.

    VastaaPoista
  5. mm, tuo on niin tuttua. Ihmiset ovat lukeneet kirjojani, mutta eivät ole tajunneet, että ne ovat minun kirjoittamiani. On vain luettu jotain ja palautettu kirjaston hyllyyn. Tämä on kyllä ongelma! ;-)

    Aika jännä, että se tipulakirja sitten herätti sinut googlettamaan. Tein sen juttuni kyllä tarkoituksella aika provosoivaksi. Oli siellä kirjassa toinenkin aika provosoivasti kirjoitettu teksti.

    Markkinoinnin kannalta olisi varmaan olennaista kyetä herättämään oikeiden ihmisten mielenkiinto. Siis niiden, jotka oikeasti voivat saada jotain teksteistäni.

    Aina joskus tulee palautetta ihmisiltä, joiden ei olisi pitänyt kirjojani lukea, niin vimmoissaan he ovat, kun ovat haaskanneet aikaansa moiseen.

    VastaaPoista

Kerro mitä mielessä!