maanantai 18. maaliskuuta 2013

Hattu pelastaa

Ihmettelin edellisellä kouluvierailulla, miksi oppilaat yllättäen sähköistyivät.

Olin kertonut, että kannattaisi pitää päiväkirjaa. Esittelin omaa päiväkirjaani vuodelta 1969 ja sanoin, että minulla on täällä kuviakin, seison tässä ystäväni kanssa Samppalinnan portailla. Yhtäkkiä kaikki lapset säntäsivät pystyyn ja tungeksivat ympärilläni. Esittelin päiväkirjaani ylpeänä. Ihmettelin pettyneitä ilmeitä: ei toi ole mikään Samppalinna, he väittivät. No onhan se nyt Samppalinna, hyvänen aika, minä sanoin. Vasta sitten muistin, että Samppa Linna oli yksi tämän vuoden sketsihahmoista kotimaisessa viihdeohjelmassa.

Joskus tulee vähän sellainen turha on potkia tutkainta vastaan olo. Tai yliajetun olo. Mutta sinänsä tänäänkin oli koulussa kivaa. Oppilaat olivat söpöjä. (Mitä lapsille tapahtuu kun ne kasvavat aikuisiksi? Miksi niin monet lakkaavat olemasta söpöjä siinä vaiheessa?)

Harmi, etten voinut leuhkia sillä että olen oikean Samppa Linnan kaveri, mutta onneksi minulla oli mukana nuori kuvittaja jolla oli hyvä hattu. Se pelasti paljon.

Share/Bookmark

7 kommenttia:

  1. Vaatteet ja muu rekvisiitta auttaa. Pienikin asia kuten hattu, jonka mainitset.

    Minulla on ollut mukana kyynärän mittainen nukke, jolle ompelin 1500-luvun vaatteet kuten itsellenikin. Niitä on kyllä ollut raskasta raahata mukana, kun ei ole autoa. Mutta en ole kyllä paljoa kiertänytkään. Alkuaikoina olin kokopäivätyössä, joten ei ollut aikaakaan.

    VastaaPoista
  2. Sinun kielesi on hauskaa, ja siinä on huumoria. Ehkä et tarvitsekaan muuta.

    Amerikassa koulussa äidinkielen puheopettaja oli sitä mieltä, että ei saa edes liikutella käsiään, vaan täytyy hallita äänellään kuulijakuntaa. Aika vaativaa, mutta jotkut sen osaavat.

    VastaaPoista
  3. Kyllä luulen, että lasten kanssa olisi tarpeen jokin muukin. Kyllä olisi pitänyt vähintään olla Samppa Linna mukana.

    VastaaPoista
  4. Samppa Linna... hyvät naurut sain, kiitos! Marja-Leena

    VastaaPoista
  5. Tai jos olisit heittänyt kärrynpyörän Samppa Linnan tapaan.

    VastaaPoista
  6. Niin tähän mennessä on henkiset kärrynpyörät riittäneet, mutta ehkä pitäisi opetella nuo fyysisetkin.

    VastaaPoista

Kerro mitä mielessä!