perjantai 30. heinäkuuta 2010

Kyllä ennen olivat asiat paremmin ja ihmiset osasivat käyttäytyä

Vuonna 1670 valitettiin Tyrväällä synnin suruttomuuden ja paljon irstaisuuden tulleen valtaan, ja ilmeisesti siitä on meno jatkunut vain huonompaan suuntaan näihin päiviin asti, tämän tajusin luettuani Antero Wareliuksen mainion kertomuksen Tyrvään pitäjästä vuodelta 1853. Mutta mitä oli kirkon tervaaminen, josta vuosittain sakotettiin ihmisiä 1-6 vuodessa? Kirkon tervausta hiukan yleisempi synti oli salavuoteus, josta sakkoja jaeltiin vuosittain 1-9:lle ihmiselle. Salavuoteuden ymmärrän, mutta kirkon tervaamista en. Osaisiko joku selittää?

Tiesittekö, että vaivaisia oli montaa lajia, ei siis pelkkiä ruotivaivaisia, joista on paljon puhuttu, vaan myös Joukkovaivaisia. "Näitä on ollut yleensä kolme yhdessä, kuljetettavia talosta taloon usean kylän ympäri;...Joukko-vaivaisiksi pannaan tavallisesti vanhoja pahanelkisiä, jotka ruotivaivaisina olisivat harmillisia pitää kauvemman paikassansa." Sitten on ollut myös Vuorokausivaivaisia.

"Tappelut ovat viinan hedelmiä, harvoin viitsivät selväpäiset lyödä toisiansa, paitsi juur omia aviopuolisoitansa. Riitaisia ja tappelevaisia parikuntia on paljo; sillä avioliittoon yhdistytään useimmasti ilman keskinäistä rakkautta, rikkauden ja muittein etuin himosta taikka pakotuksesta, koska salavuoteus on ensiksi tapahtunutkuSalavuoteus on isossa mitassa, vaikkeivät kaikki siinä siitetyt tule äpäräin lukuun. sen peitteeksi toimitetaan usein naiminen, jota ei edelllä ollut hankkeissa eikä lupauksessa." Keskimäärin joka kolmas vihityistä on noihin aikoihin saanut sakot sen vuoksi, että lapsonen on putkahtanut maailmaan liian varhain.

Share/Bookmark

7 kommenttia:

  1. Netissä mystinen
    "Kirkon tervaaja oli ennen vihkimistä avioyhteydessä olleet."

    Pitikö rangaistukseksi tervata kirkon kattia tai lattiaa?

    VastaaPoista
  2. Hei anonyymi, Wareliuksen kirjassa kuitenkin mainittiin kirkon tervaaminen selkeästi rikkeenä. Förskotin ottaminen ennen avioliittoa tiesi noihin aikoihin ilman muuta sakkorangaistusta, siis rahallista.

    VastaaPoista
  3. Kiinnostuneet voivat lukea Wareliuksen tekstin Kansalliskirjaston digitoiduista aineistoista, aikakauslehtien puolelta "01.01.1854 Suomi no 1". Sivulla 184 on, kuten Kirsti sanoi, asia ilmaistu kuin kirkontervauksesta olisi sakotettu, mutta epäilen kyllä Wareliuksen erehtyneen, sillä ensimmäiseksi minullekin tuli mieleen tuo Anonyymin näkemys. Tervaus oli rangaistus avioliiton ulkopuolisesta suhteesta.

    VastaaPoista
  4. No tuo on kyllä paras selitys tähän mennessä. Ehdin ajatella, että kirkontervaajat olivat jotain entisaikojen graffitintekijöitä, jotka piirtelivät kirkon seinään pakanallisia kuvioita.

    VastaaPoista
  5. Olin tuo anonyymi. Voitaisiin ajatella, että kirkon tervaamiseen määränneet tuomarit ja lautamiehet olivat nykyajan "suklaatuomareiden" kaltaisia, määräsivät hyödyllistä työpalvelua.

    Yleensä ne, joilla ei ollut varaa maksaa sakkoja, saivat maksaa selkänahallaan, heitä ruoskittiin tai piiskattiin.

    VastaaPoista
  6. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  7. (kirjoitusvirhe)
    Suklaatuomari. ks. esim.

    http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,860573,00.html

    VastaaPoista

Kerro mitä mielessä!