keskiviikko 25. elokuuta 2010

Kustantamot taloudellisessa läpivalaisussa

Eilisessä Hesarissa oli juttu pienistä kustantamoista, ja niiden taloudellisesta menestyneisyydestä. Omakin pääkustantajani Karisto (olen siis julkaissut kirjoja myös Wsoyn, Tammen ja Turbatorin kautta) oli päässyt vertailuun, ja se olikin tuon porukan suurin 4,08 miljoonan euron liikevaihdollaan.

En oikeastaan ollutkaan koskaan ajatellut Karistoa pienkustantamona. Sitä pidettiin keskisuurena silloin, kun sen talliin eksyin. Mutta ehkä alalla on tapahtunut polarisoitumista. En tiedä onko Karisto kutistunut, vai pysynyt entisellään vuosien varrella. Vaikutelmani on, ettei julkaistavien nimekkeiden määrä olisi ainakaan radikaalisti vähentynyt.

Tuottavuudessa Karisto oli vertailun neljänneksi paras 14,2 % kannattavuudellaan. Kärkipaikan vei lilliputtikustantamo Myllylahti 15,3 % kannattavuudellaan. Kun Myllylahden liikevaihto oli 0,21 mijoonaa euroa, oli Kariston vastaava 4,08 miljoonaa euroa.

Jokin aika sitten osallistuin Minusta tulee kirjailija blogissa keskusteluun joka liittyi kirjojen ja kirjailijan markkinointiin, ja sen tärkeyteen. Kerroin oman näkemykseni, että niin tärkeää kuin julkisuus onkin kirjojen myymisen kannalta, se ei ratkaise aivan kaikkea, ja mielestäni (oikaiskaa, jos olen väärässä) tämä Hesarin juttu tukee väitettäni.

Teos joka mielestäni on nauttinut median suuresta myötätuntoisesta ja ihailevasta huomiosta samoin kuin esimerkiksi Like, ovat kumpikin tappiollisia yrityksiä. Teos jopa erittäin raskaasti, sen kannattavuusprosentti on miinuksella yli 40%. Likekin on miinuksella 4%. Arktinen banaanikin, joka kustantaa Henna Helmi Heinosen esikoisromaanin, on hiukan miinuksella.

Mutta ennenkin on yksi kirjailija pystynyt kiskomaan minuuksella pyörineen kustantamonsa kuiville. Muistelen esimerkiksi, että länsinaapurissamme Astrid Lindgren olisi tehnyt tämän tempun omalle kustantamolleen. Kun on kysymys Arktisen banaanin kaltaisesta lilliputtikustantamosta, sellainen temppu on ihan mahdollinen. Mistähän banaani on leiponut tappionsa, koska sillä on kyllä nimekkäitä sarjakuvataitelijoita tallissaan. Selvää tietysti on, että banaani aikoo kasvaa, ja uskon että se sen tekeekin, ja pääsee myös plussalle.

Muistan joskus ärisseeni omassa kustantamossani, että miksi he eivät pysty hoitelemaan hommia niin, että voisivat nauttia samanlaisesta glooriasta mediassa kuin Teos ja Like. Muistan jonkun sanoneenkin, että sepä tosiaan olisi hienoa, jos osattais sellainen temppu tehdä, ja saada se positiivinen huomio kiinnittymään kustantamoon, siis kirjoihin ja kirjailijoihin jotka ovat tallissa. Mutta tajusin jo silloin, siis useita vuosia sitten, että Karistolla on kyllä jokin nenä toiminnassaan, koska kirjoja he myyvät, jopa minun kirjojani. Koska minulla on perskohtaista kokemusta useammasta kustantamosta, tiedän ettei iso mahtikustu välttämättä avaa kirjailijalle väylää loisteliaaseen ökyrikkaaseen tulevaisuuteen.

Sitä voi tietysti miettiä, että missä määrin kustantamo repii kannattavuutensa kirjailijan selkänahasta surkeilla tekijänpalkkioprosenteilla. Joistakin pienkustantamoista on kuulunut vähän huolestuttavia tietoja. Oma kustantamoni on mielestäni kohtuullinen näissä asioissa.

Enivei, minusta on kiinnostavaa, että matalan profiilin Karisto on Hesarin otoksessa neljänneksi kannattavin kustantaja. Nyt sitten vaan kiristämään sieltä rahaa omaan pussiin.

Share/Bookmark

15 kommenttia:

  1. "Nyt sitten vaan kiristämään sieltä rahaa omaan pussiin."
    :D

    Muakin hieman ihmetytti, että Karisto lasketaan pienkustantajiin. Mutta ehkä keskikokoisia ei enää tosiaan edes ole, on vain suuria tai pieniä.
    Liken ja Teoksen tappiollisuus oli kyllä melkoinen yllätys, kuvittelin että ilman muuta ne tekee voittoa.

    VastaaPoista
  2. Karisto taitaa myös olla ainoa jolla on oma kirjapaino, ja sillä on myös vaikutuksensa myönteiseen tulokseen. Kirjapaino on hyvä lisä kustantajalle, ja olisikohan vielä niinkin että omat kirjat painetaankin edullisemmin? Ottivatkohan toimittajat tuossa vertailussa sitä lainkaan huomioon? Että mistä kirjan kulut synytyvät. Liiketaloudellisesti hyvin ajateltu, että oma kirjapaino, se on tärkeä osa yrityksen kokonaisuutta. Eikä tämä ole mkään moite.

    VastaaPoista
  3. Kun tämä blogi on hyvin suosittu, voisiko kustantaja sijoittaa tänne muutaman mainoksen kirjoistasi ja maksaa siitä korvauksen ...?

    VastaaPoista
  4. Anu, varsinkin Teoksen tappiollisuus oli yllätys. Heillä on listoilla joku Tomi Kontio, jonka ei tarvitse kuin yskäistä, ja Hesarin kulttuurisivut tekee siitä koko sivun uutisen.

    Hirlii, en tosiaan tiedä mitkä asiat jutussa oli otettu huomioon. Kariston kirjapainossa tosiaan painattavat kirjojaan muutkin kuin Karisto.

    Anonyymi, ylipäätään olen alkanut miettiä, pitäiskö ryhtyä nettoamaan rahaa bloggaamisesta. Vai jatkaisiko epäkaupallista, ja siinä mielessä sympaattisempaa linjaa.

    VastaaPoista
  5. Minäkin luin sen jutun ja ihmettelin Teoksen heikkoa kannattavuutta (pärjännee Herlinin rahoilla) ja Likenkin olisin luullut nousevan korkeammalle. Ja mihin perustuu Myllylahden kannattavuus? Siinä on pulju, jolla ei ole ainakaan hyvää imagoa, oli kannattavuus mitä tahansa, ne nyt julkaisevat ihan mitä vain ilman sen kummempia kriteereitä - tosin kai luottavat siihen, että kirjan kirjoittaja hoitaa markkinoinnista valtaosan. Minne muuten jäivät Sammakko ja Savukeidas? Mahdollisesti muitakin jäi puuttumaan.

    VastaaPoista
  6. Siperiina, tuo oli kai satunnaisotos. Kuvittelisin kyllä, että Sammakko olisi hyvin kannattava, Savukeidas taas voisi olla kiikun kaakun. Näkyvyyttä on, mutta ei ehkä kuitenkaan valtaisia myyntimenestyksiä, kuten Sammakolla Kiroilevat siilit. Heli Laaksosen he tietty menettivät. Ei kai Myllylahti mitä tahansa julkaise sekään, mutta voi olla että kirjailijoiden selkänahasta kiskotaan tuohta normaalia enemmän.

    VastaaPoista
  7. Karisto on tehnyt hyviä ulkomaisiakin löytöjä. Se julkaisee mm TV-käsikirjoittajana (Foylen sota, Poirot ym) maailmanmainetta saaneen Anthony Horowitzin nuortenkirjoja.:)

    VastaaPoista
  8. Ja Karistolla on Terry Pratchett!

    VastaaPoista
  9. Kehtaako tunnustaa, etten ole lukenut ainuttakaan Pratchettia. Mutta katselin dokkarin, joka kertoi hänen alzheimeristaan.

    VastaaPoista
  10. Näitkö päivän Hesarista jutun bloggaajien tienaamisesta? Epäilen sen toimivan ainoastaan muotiblogeissa, muotibisneksessä liikkuvat valitettavasti vähän eri kokoiset rahat kuin kirja-alalla.. Mutta ei se mahdoton ajatus silti ole, kirja-ala tulee tässä mielestäni vähän muita jäljessä.

    VastaaPoista
  11. Hesarin jutun keskustelussa mainitaan www.hellapoliisi.fi esimerkkinä tienaamisesta. Joten ei pelkkää muotia. Aiheen pitää vain kiinnostaa sekä lukijoita että mainostajia.

    VastaaPoista
  12. Ina, taisin lukea Turun sanomista tuosta bloggaajien tienaamisesta. Kirja-alalla voisi kuvitella saavansa jotain pieniä pennosia, jos osaisi yhdistää bestesellerit bloggaamiseensa. Kyllähän sitä meikäläinenkin alkoi jälleen haikeasti haaveilla siitä, että voisi saada bloggaamisesta rahaa... Mulla on niin materialistiset ajatuskulut tätä nykyä.

    Anonyymi, ruokablogit tosiaan ovat suosittuja myös. Voisi kuvitella, että asumiseen, sisustamiseen, puutarhanhoitoon liittyvät blogit tarjoaisivat myös mahdollisuuksia pieneen ansaintaan.

    VastaaPoista
  13. Tänään oli viimeinen päivä hakea Karistolle kustannustoimittajaksi. Voi voi kun en tullut hakeneeksi. Vai vieläköhän tuota ehtisi.

    Peter Vola

    VastaaPoista
  14. Hei Kirsti,
    tulin tänne Henna Helmi Heinosen blogilinkin innoittamana. Kiitos - oli tosi kiinnostava lukea bloggauksesi erityisesti koskien Kariston kannattavuutta, koska olen samassa tallissa, mutta keltanokkana. :) Tutustun nyt tarkemmin blogiisi ja tuotantoosi. Ja kenties tapaamme Kariston juhlissa ensi viikolla? :)

    VastaaPoista
  15. No voihan möhnä Peter, olisikin ollut eri jees, ja aikamoinen ylläri jos olisit tullut Karistolle kustannustoimittamaan kirjoja.

    Hanna, kyllä varmaan nähdään jos juna vain kulkee, ja miksi ei kulkisi nyt kun ei vielä ole talvi, eikä jäätä radalla jne.

    VastaaPoista

Kerro mitä mielessä!