keskiviikko 18. toukokuuta 2011

Kirjoja arvotaan, kirjoja arvotaan!

Ne jotka ovat Facebookissa, voivat osallistua Kariston kirja-arpajaisiin ryhtymällä tykkäämään kustantamosta tällä sivulla. Levittäkää sanaa, nyt on siis mahdollista voittaa kesälukemista niin helpolla tavalla, että sen helpommaksi ei enää voi mennä. Tai no, ehkä joskus tulevaisuudessa voidaan osallistua arpajaisiin ajatuksen voimalla, nyt tarvitaan vielä yksi pienoinen hiiren klikkaus. Ja Karistosta kannattaa tykätä, koska se julkaisee minunkin kirjojani.

Share/Bookmark

17 kommenttia:

  1. Hienoa, kiitos vinkistä! Minä osallistun ainakin. :)

    VastaaPoista
  2. Höh. Facebook on sen verran nihkeä paikka, ettei sitä voi tukea. (Sielunsa myyminen asiakkaistaan vähät välittävälle suuryritykselle ei minusta ole ihan helpointa mitä on.)

    VastaaPoista
  3. No ei sielun myyminen tosiaan ole helppoa eikä kannattavaa. Mutta itse en pidä fbssä olemista aivan noin dramaattisena asiana.

    VastaaPoista
  4. Eilen jo melkein kommentoin samaa eli en tahdo olla Naamatussa, ihan periaatteessa. Joten mikäli kotisivujen kautta "tykkääminen" ei ole riittävää tai arvostelut eivät kelpaa - antaa olla!

    VastaaPoista
  5. En tiedä, mitä ajatella Facebookista, sillä en tiedä siitä tarpeeksi. Minulle se on ollut välttämätön, kun kaksi lähiomaista on ollut töissä ulkomailla, välillä hyvinkin kaukana. Koetan kuitenkin laittaa Facebookiin viestejä ja kuvia, joiden valvonta on luotettavilla sivuilla.

    Internet on loistava asia ja voi luoda yhteyksiä. Sen käytössä tulee kuitenkin väliin niin ikäviä ongelmia, että ajattelee, että olisi ehkä parempi, ettei sitä olisi olemassakaan.

    Olen ilmoittanut "tykkääväni" Karistosta. Kiitos vinkistä.

    VastaaPoista
  6. Jää tykkäämiseni. En ole naamatussa (kiitos polga oikein mainiosta sanasta) ja huomautan, että ei ole moni muukaan.

    On hirveän paljon suomalaisia lukijoita jotka eivät ole siellä, eivätkä he ole edes kaikki keski-ikäisiä vaan ilahtuneena olen huomannut monien nuorten sukupolvien edustajien karttavan koko fb-firmaa.

    Nähtäväksi jää kuinka suureksi tuo naamattu mullistus todellisuudessa jää, ja keille ja mitä varten.

    VastaaPoista
  7. En ymmärrä mitä tarkoittaa, että vastustaa Facebookia periaattessa.

    VastaaPoista
  8. Vastustamisesta en ole puhunut, vaan siitä että osa, ja aika iso ihmisistä ei koe tarvitsevansa senkaltaista ympäristöä tai toimintakulttuuria.

    Se on hyvä muistaa, markkinoinnissa lähinnä kai, - ja ehkäpä monessa muussakin.

    Se, että annetaan ymmärtää, että FB toimintaympäristönä olisi kaikkia varten, on virheellinen. Tai että maailman kaikki ihmiset, tai edes kaikki suomalaiset viettäisivät jatkuvasti aikaansa siellä, sekin on virheellinen tieto. Tämän voisivat muuten toimittajatkin muistaa uutisoidessaan, että mikäli FB:ssä on kohkattu jostain, niin voisi sanoa: "FB:n jäsenet ovat sitä mieltä" eikä "kansa on sitämieltä."

    Ihmiset saavat puolestani valita mitä ja millätavoin ylläpitävät ihmissuhteitaan ja mihin elämänsä käyttävät. Mikäli haluavat liittyä ja olla mukana ja tukea läpikaupallisen pörssiyhtiön toimintaa, niin mikäpäs siinä. FB toimintaympäristönä ilmiselvästi tuottaa iloa ja on oikein sopivaa toimintaa osalle ihmisistä, vähän kuten bingohallitkin. Mutta moni ei halua mennä bingohalliin kuluttamaan aikaansa eikä se tarkoita sitä että bingofriikkien pitäisi luopua bingoilustaan.

    Mutta jos FB:n aletaan painostaa ja/tai pakottaa tai velvoittaa tai mikäli esim. jokin yhteiseksi tarkoitettu, kaikille kuuluva asia tai esim kulttuurinen omaisuus suljetaan FB-porttien taakse, se tarkoittaa sellaista toimintaa jota en hyväksy. Karisto saa puolestani järjestää siellä arpajaisia FB yhteisön jäsenille, tarkoittaa silloin sitä että osa tämän kustantamon lukijoista jää ulkopuolelle (myyntitappio).

    Tunnen todella paljon ihmisiä joilla ei ole FB-profiilia, ja heistä iso osa on huomattavasti nuorempia kuin esim minä. Pidän sitä oikein ilahduttavana asiana. Enkä epäröi ilmaista sitä, vaikka se ilmeisesti FB-faneja hieman ärsyttääkin.

    VastaaPoista
  9. Laitoin Karistolle huomautuksen tästä markkinointitavasta, kun oli muutakin asiaa sinne, katsotaan nyt miten toimivat. Ovatko kustantamo joka "painostaa" liittymään FB:n vai tuovatko kesäkisansa kotisivuilleen.

    VastaaPoista
  10. No kuten sanottu, minusta on ok pysytellä fb:n ulkopuolella tai sisäpuolella. Ymmärrän kumpaakin näkökulmaa.

    VastaaPoista
  11. On myös mahdollista olla välillä FB:ssä ja välillä poissa. Siitä syystä poistan jatkuvasti vanhoja viestejä, sillä ne eivät katoa silloin, kun ihminen eroaa siitä. Täytyy tarkkailla, mitä siitä FB:stä kehittyy. Joko jäsenenä tai ulkoapäin tai milloin mitenkin.

    Se meidän täytyy kuitenkin muistaa, että jonkun täytyy nämä meidänblogit ym maksaa, siksi mainokset. Muuten kävisi bloggaaminen kalliiksi.

    VastaaPoista
  12. Minulla on sellainen käsitys, että FB:stä ei voi erota, ei koskaan. Ja että FB-yrityksellä on kaikki oikeudet kaikkeen materiaalin mitä siellä julkaistaan. Henkiötietosuojasta ollaan myös oltu, syystäkin, huolissaan.

    Verkkomaailma, koko tämä infrastruktuuri, on rakennettu yhteisillä verovaroilla. Ei mainoksista tulevilla tuloilla. Sen lisäksi jokainen hoitaa omat verkkokulunsa, laitekulunsa ja muut menot, omasta lompakostaan.

    Perusajatus on avoin ja vapaa tiedonkulku, ja ne muut hienot asiat: sanan- ja mielipiteen ilmaisunvapaus, ihmisoikeudet etc etc.

    Markkinointi ja mainostouhu on tullut tähän maailmaan, kuten se nyt on monessa muussakin arkemme ympäristössä. Minkä tahansa tuotteen myyminen ja markkinointi on nyt hyvin edullista, liki ilmaista nettiympäristössä, ja näin pienetkin yritykset ovat saaneet tarvitsemaansa näkyvyyttä. Ja sehän on ihan hyvä asia, se.

    Me olemme jo kustantaneet tuon tilan kaikille yrityksille, myös FB -yritykselle joka tahkoaa miljardivoittoja, jotka menevät kyllä ihan muuhun kuin "yhteiseen hyvään".

    VastaaPoista
  13. Myös kaikki tämä materiaali minkä laitan tänne blogiin, on kenen tahansa täältä otettavissa ja hyödynnettävissä. Laitontahan se saattaa olla, mutta kiinnijäämisen riski on pieni. En itse laita fbhen mitään sellaista, mitä en voisi julkaista täällä blogissa. En minä siellä mitään henkilökohtaisia salaisia aarteitani jaa. Sillä tavalla voisin tässä fbtä puolustaa, että minulta olisi tuo julkaisugraafikkokurssi tänä keväänä jo varmaankin tyssännyt ilman facebookia. Minusta se on iso juttu.

    VastaaPoista
  14. Juu, en parjaa FB:tä, ja siihen saa liittyä ja käyttää sitä, ken haluaa, minä ainoastaan muistutin siitä että on paljon ihmisiä joilla ei ole siellä profiilia. Joten jos esim kustantamo markkinoi siellä tuotteitaan, se jättää FB muurin ulkopuolelle ison määrän mahdollisia lukijoita. Ei ehkä ihan viisasta?

    FB on vain yksi monista alustoista oppimisympäristöille, niitä on useita muitakin. Olen itsekin opiskellut verkkoympäristössä, mutta ei-kaupallisessa ja siinä on vissi ero. Se riippuu aivan yhteisöalustan suunnittelijasta minkämoinen se on.

    Olen joo huomannut, että copypastaaminen ja verkosta imuroidun aineiston editoiminen on eräs tapa tuottaa esim. tekstiä, tehdä jopa julkaisuja. Eikäpä tuo plagiaattien teko ole mikään uusi keksintö ihmiskunnassa, niitä on tehty ennen verkkomaailmojakin. Tuotoksesta se sitten vaan usein ikävällä tavalla kuultaa läpi, eikä sitä voi olla huomaamatta jos se on tehty huonosti. Sellaistakin on tullut silmien eteen, ja säälittäväähän se on. Eräs ilta tarjosi oikein hauskan illan, useiden hörähdysten kera, tähän liittyen.

    Vaan jos on taitoa käyttää kaikkea lukemaansa, näkemäänsä ja kokemaansa sekä lisäksi laittaa itsensä likoon, tekijää voikin jo sitten ihailla.

    VastaaPoista
  15. Lienee kaikki markkinointi kuitenkin jossain määrin diskriminoivaa. Jos ilmoittaa Helsingin sanomissa jättää ulkopuolelle ihmiset, jotka eivät lue Helsingin sanomia jne.

    VastaaPoista
  16. No juu on, mutta eihän nyt ihminen kykene vastaanottamaan kaikkea tätä markkinarojua ja hulabaloota jota pomppii silmien edessä, avaapa nyt miltei minkätahansa sanomalehden verkkosivut tai miltei minkä tahansa sanomalehden. Ohihan ne kiitää, mieleen ei jää just yhtään mitään.

    En muuten usko, että kukaan joka kirjoittaa esim blogia kaikkia "aarteitaan" jakaa, jokainen nettiin kirjoittava aikuinen tajuaa tämän. Copypastaajilla ei vain mielikuvitus veny riittävän pitkälle, kapasiteetti ei vaan riitä. Liian ohutta pajunköyttä satuilijalle on tarjoiltava vielä paksumpi paju pureksittavaksi, fiktio jossa on jo toden väkevä ja kauhistuttava maku. Ja sitten vaan odottamaan.

    VastaaPoista

Kerro mitä mielessä!