keskiviikko 10. kesäkuuta 2009

Kansi on vaikea

Bodin Kirjailijakansio vakuuttaa kaiken olevan helppoa ja yksinkertaista, eikä minulla periaatteessa ole syytä epäillä tätä asiaa, koska monet ihmiset, joita en pidä huomattavasti itseäni erinomaisempina olentoina ovat ongelmitta selviytyneet kirjan tekemisestä BoDin avulla.

Eniten minua huolettaa kannen tekeminen. Päädyin tekemään taiton wordilla, vaikka minulla olisi Indesignkin käytössä, mutta se tuntuu niin monimutkaiselta, etten usko pystyväni sen avulla nyt tähän hätään saamaan aikaiseksi sen kummempaa taittoa kuin wordillakaan. (Olen muuten hakenut Julkaisugraafikkokoulutukseen ja toivon ensi vuonna tähän aikaan olevani täysin oppinut mainosläpysköjen suunnittelija, siis jos ne huolivat minut sinne kouluun.) En ole koskaan taittanut mitään, joten tämä tosiaankin on aika jännittävää. Olen täydellinen amatööri ja tumpelo.

Myös sivumäärä aiheuttaa minulle harmaita hiuksia, koska sen pitäisi olla neljällä jaollinen. Mutta enhän minä edes osaa jakaa noin isolla luvulla.

Mietin voinko lähettää kirjan sisustan yhtenä tiedostona, ja kannen sekä takakannen toisena. Ehkä on itsestään selvää, että niin voi tehdä, mutta missään ei sanota, puhutaan vain tiedostosta yksikkömuodossa. Aion kuitenkin tehdä taiton wordilla ja kannet Photoshopilla ja lähettää ne pdf:nä ohjeen mukaan. Katsotaan mitä tapahtuu.

Mutta vielä en ole siellä asti, taitan edelleen sisältöä.

Share/Bookmark

6 kommenttia:

  1. Mielenkiintoista lukea. Itse olin BoDin kanssa ekaa kertaa ihan hukassa, sillä käyttöliittymä ei tukenut prosessia. Missä vaiheessa saa ISBN:n jne. Toisella kerralla, tämän vuoden alussa, olivat parantaneet, mutta ei näköjään edelleenkään tarpeeksi selvä.

    Vinkki: jos sivumäärä ei ole neljällä jaollinen, lisää tyhjiä sivuja. Tiedostoa ei muuten saa ladattua sisään.

    VastaaPoista
  2. Kirjan sisuksen ja kannen lähettäminen hoituu kahtena eri tiedostona.

    Itse en kyllä taitellut mitään etukäteen, siis kantta, bod-classicissa on ne vakiokannet, joihin tyydyin, kun en jaksanut enempää opetella uusi juttuja.

    Joo, selviydytty on :)

    VastaaPoista
  3. Ja muista, että asiakirja (jossa on teksti) tulee olla samankokoinen kuin kirja. Tekstinkin voi laittaa sinne pdf:nä.

    VastaaPoista
  4. Heh joo, muistan Salme Sofia, mutta jokin mättää vieläkin. Ja ohje on tietenkin tehty windows-koneelle, ei mäkille...

    Ai jaa Susu, ehkä tyydyn vakiokansiin minäkin. Mutta kai joku sopiva kuva pitäis tehdä.

    Kaisa, kiitos vinkistä, lisäsin kylmästi vaan loppuun tyhjää. Niin, ei minusta mikään vesiselvä systeemi tämä, mutta otan tietysti huomioon että olen keskimääräistä tumpelompi tällaisissa jutskissa

    VastaaPoista
  5. Sisältö pitää laittaa yhtenä tiedostona, ja lisäile vaan sitten tyhjiä sivuja loppuun, jos et muuten saa neljällä jaolliseksi. :) Ja muista nimiölehdet ym, ne eivät tule automaattisesti, BoD-kirjan sisältö on 1:1 se word-tiedosto, jonka lähetät!

    Itse olen tehnyt kannet BoDin valmiisiin pohjiin, joten kannen taittamisesta en osaa sanoa sen tarkemmin. Tarvittavat mitat kerrotaan kuitenkin siinä vaiheessa, kun annat kirjan koon ja sivumäärän - kone laskee silloin kirjan selän leveyden ym.

    BoDin ohjeet ovat harvinaisen epäselvät, joten oikeastaan osaat tehdä siellä kirjan vasta sitten kun olet tehnyt siellä kirjan...

    VastaaPoista
  6. Joo siis mulla on nyt sellainen ongelma, että mielestäni olen antanut oikeat mitat, mutta aina tulee ilmoitus, että yritän syöttää sinne a4 kokoista dokumenttia.

    VastaaPoista

Kerro mitä mielessä!