Suhteellista... Olen käynyt monissa leireissä; kaikki ne ovat pahoja, mutta eniten järkytyin Riian lähellä olevalla Salaspilsin leirillä, se oli veripankkileiri, johon oli koottu juutalais- ja muita lapsia, joita pidettiin joten kuten hengissä, että heistä voitiin tuottaa verta haavoittuneiden saksalaissotilaiden tarpeisiin. Niitä järkyttäviä raaputuskuvia kivipaasissa... Paikalla on vaakatasoinen kivipalkkiobelinski jonka sisällä tykyttää pulssitiheydellä metronomi tyhjiötilassa. Se kuuluu.., en unohda, vaikka käynnistäni on kulunut yli 20v.
En kestä ollenkaan mennä käymään keskitysleireillä. Filosofiset puheet totuuden suhteellisuudesta ja "kunkin omasta totuudesta" rapisevat muruiksi kuin kuiva lehti, kun kohtaa pahuuden, olipa sitä harjoitettu minkä hyvänsä aatteen nimissä. Olettaisin, että lasten kärsimyksen näkeminen murtaa paatuneimmankin teoreetikon sydämen, jollei hän ole mielisairas.
En pidä hyvänä ideana ryhtyä kirjoittamaan nokkelia aforismeja näin vakavista aiheista.
Kirsti, olen ymmällä näiden aforismiesi kanssa. Onko tämä nyt PR:ää yleisen blogiväsymyksen vuoksi vai jonkinlaista katolista inhokirjallisuutta, jossa isketään ruostuneita rautanauloja paatuneitten luterilaisten mieliin?
Vilkaisin äsken, mitä kirjoitettiin Antti Nylenistä. Ymmärtääkseni katolisuutta voi lähestyä toisinkin kuin mitä te nyt teette. Tämä vaikuttaa samalta kuin itsensä ruoskiminen. Siinä tulee huiskituksi meitä lukijoitakin. Mutta kai tämä on jokin trendi. Odotan kiinnostuksella milloin Julmia aforismeja ilmestyy.
Onko mukava huumorintajuinen Ellillä kadonnut kokonaan?
Kiitos kommenteista. Jännittävä huomata, että aforismini herättää negatiivisia tunteita. Se nyt vaan liittyy omaan pohdintaani siitä, että miksi meillä on moraali, onko moraali absoluuttista ja jos on, miksi niin on. Jos se taas ei ole, kuten monet nykyään ajattelevat, niin miksi me emme silti ajattele A:sta noin kuin aforismissa sanotaan.
Minä luulen, että se humoristinen ellilä onkin ollut lähinnä virtuaalihahmo, jonka kotipaikka on ollut Annan korvien välissä.
Pitää erottaa moraali ja moralismi eli moralisointi. Keskitysleirit ja kansanmurhat ovat historiallista totuuttamme. Ihmisten ja järjestelmien pahoja tekoja ei pidä selittää mitätöimällä toisillaan.
Muuten aikoinaan yksi Steiner-opettaja varoitti opiskelijoita liian äkistä viisaaksi ja valaistuneeksi tulosta, se kun vaanii kaikkia uskoon tulon ja ideologisen herätyksen myötä. Ristiretkelle ei kannata lähteä...
En ole ihan varma, että mikä on kommenttisi kärki. Kenen nyt pitäisi varoa liian äkkinäistä valaistuksi tulemista? Mutta olen ihan samaa mieltä siitä,mitä tuossa kommentissa sanot.
"se humoristinen ellilä onkin ollut lähinnä virtuaalihahmo, jonka kotipaikka on ollut Annan korvien välissä." Hauska tyyppi, toivon, että hän palaa. No, tiedän, että hän palaa.:)
Tämä afo on huono: 1. ajatus on esitetty monesti jo ennenkin (kaikki ei ole suhteellista) 2. A:n muistaminen on tärkeätä, mutta sen havaitseminen että sama toiminta hieman eri muodoissaan jatkuu on tärkeämpää SIIS: 3. A on yhä mahdollista.
Kiitos itsellesi vaan. Tämä toimii myös omana, yksityisenä, oppimisena myös. Opettelen ajatusteni kiteyttämistä. Se on terveellistä, maailmassa on aivan liikaa sanoja.
Olen Kirsti Ellilä, päätoiminen kirjailija ja osatoiminen kirjoittamisen opettaja. Häiriöklinikka on henkilökohtainen blogini. Kuten nimikin osoittaa, käsittelen täällä kirjoittajaelämäni ongelmakohtia ja ärsytyksiä. Kun minulla menee hyvin, olen yleensä hiljaa. Kuten huomaatte, päivitän aika usein, joten ehkä minulla sitten menee usein huonosti. Samankin päivän aikana minulla voi mennä sekä hyvin, että huonosti. Joka tapauksessa täältä on turha etsiä mahtavia kirjailijaelämän menestystarinoita ja suurta sankaruutta. Toisaalta kaikkihan me olemme sankareita, eiks niin.
Suhteellista... Olen käynyt monissa leireissä; kaikki ne ovat pahoja, mutta eniten järkytyin Riian lähellä olevalla Salaspilsin leirillä, se oli veripankkileiri, johon oli koottu juutalais- ja muita lapsia, joita pidettiin joten kuten hengissä, että heistä voitiin tuottaa verta haavoittuneiden saksalaissotilaiden tarpeisiin. Niitä järkyttäviä raaputuskuvia kivipaasissa... Paikalla on vaakatasoinen kivipalkkiobelinski jonka sisällä tykyttää pulssitiheydellä metronomi tyhjiötilassa. Se kuuluu.., en unohda, vaikka käynnistäni on kulunut yli 20v.
VastaaPoistaEn kestä ollenkaan mennä käymään keskitysleireillä.
VastaaPoistaFilosofiset puheet totuuden suhteellisuudesta ja "kunkin omasta totuudesta" rapisevat muruiksi kuin kuiva lehti, kun kohtaa pahuuden, olipa sitä harjoitettu minkä hyvänsä aatteen nimissä. Olettaisin, että lasten kärsimyksen näkeminen murtaa paatuneimmankin teoreetikon sydämen, jollei hän ole mielisairas.
niin, ihmisiä ei käsitellä.
VastaaPoistaTyttäreni käynyt Auschwitzssa.
Niin. Ja vieläpä hyvin tehokas tapa.
VastaaPoistahttp://pagistaan.blogspot.co.uk/2006/10/rimmilleen-viety.html
En pidä hyvänä ideana ryhtyä kirjoittamaan nokkelia aforismeja näin vakavista aiheista.
VastaaPoistaKirsti, olen ymmällä näiden aforismiesi kanssa. Onko tämä nyt PR:ää yleisen blogiväsymyksen vuoksi vai jonkinlaista katolista inhokirjallisuutta, jossa isketään ruostuneita rautanauloja paatuneitten luterilaisten mieliin?
Vilkaisin äsken, mitä kirjoitettiin Antti Nylenistä. Ymmärtääkseni katolisuutta voi lähestyä toisinkin kuin mitä te nyt teette. Tämä vaikuttaa samalta kuin itsensä ruoskiminen. Siinä tulee huiskituksi meitä lukijoitakin.
Mutta kai tämä on jokin trendi. Odotan kiinnostuksella milloin Julmia aforismeja ilmestyy.
Onko mukava huumorintajuinen Ellillä kadonnut kokonaan?
http://www.kirkkojakaupunki.fi/artikkelit/tuhon-ja-toivon-profeetta/
PoistaKiitos kommenteista. Jännittävä huomata, että aforismini herättää negatiivisia tunteita. Se nyt vaan liittyy omaan pohdintaani siitä, että miksi meillä on moraali, onko moraali absoluuttista ja jos on, miksi niin on. Jos se taas ei ole, kuten monet nykyään ajattelevat, niin miksi me emme silti ajattele A:sta noin kuin aforismissa sanotaan.
VastaaPoistaMinä luulen, että se humoristinen ellilä onkin ollut lähinnä virtuaalihahmo, jonka kotipaikka on ollut Annan korvien välissä.
Pitää erottaa moraali ja moralismi eli moralisointi.
VastaaPoistaKeskitysleirit ja kansanmurhat ovat historiallista totuuttamme. Ihmisten ja järjestelmien pahoja tekoja ei pidä selittää mitätöimällä toisillaan.
Muuten aikoinaan yksi Steiner-opettaja varoitti opiskelijoita liian äkistä viisaaksi ja valaistuneeksi tulosta, se kun vaanii kaikkia uskoon tulon ja ideologisen herätyksen myötä. Ristiretkelle ei kannata lähteä...
En ole ihan varma, että mikä on kommenttisi kärki. Kenen nyt pitäisi varoa liian äkkinäistä valaistuksi tulemista? Mutta olen ihan samaa mieltä siitä,mitä tuossa kommentissa sanot.
PoistaAnteeksi kun kirjoitin noin, tarkoitin että en ymmärtänyt koko aforismista mitään. Vedän säkin päähäni toistaiseksi1
PoistaNo vedetään kumpikin se säkki sitten, jos se jotain auttaisi.
Poista"se humoristinen ellilä onkin ollut lähinnä virtuaalihahmo, jonka kotipaikka on ollut Annan korvien välissä." Hauska tyyppi, toivon, että hän palaa. No, tiedän, että hän palaa.:)
VastaaPoistaTämä afo on huono: 1. ajatus on esitetty monesti jo ennenkin (kaikki ei ole suhteellista) 2. A:n muistaminen on tärkeätä, mutta sen havaitseminen että sama toiminta hieman eri muodoissaan jatkuu on tärkeämpää SIIS: 3. A on yhä mahdollista.
VastaaPoista***
Auschwitziin voi matkata turistibussissa. Guantánamon vankileirille matkaamme mediatalon ilmastoidulla turistibussilla. Kotimaan kidutettuja emme näe emmekä kuule.
Kaikki ei ole suhteellista. Kaikki on yhä mahdollista.
Kiitos ojennuksesta.
PoistaKiitos itsellesi vaan. Tämä toimii myös omana, yksityisenä, oppimisena myös. Opettelen ajatusteni kiteyttämistä. Se on terveellistä, maailmassa on aivan liikaa sanoja.
Poista