Olen mukana Turun opetustoimen suuressa kulttuuripääkaupunkiprojektissa Some body plays. Kirjoitan koululaisille yhdessä Salmen kanssa näytelmää, jonka työnimi on Vielä hirmuisempi vankila.
Meillä oli viime viikolla kokous Luolavuoren koululla. Kokouksen ajan ihmettelin läsnäolevien opettajien ystävällistä levollisuutta. Olen tehnyt elämäni aikana muutamia kirjailijavierailuja kouluihin, ja kokenut koulujen tunnelman itsetehosteiseksi sättäämiseksi. En tarkoita, että kaikki opettajat olisivat itsetehosteisia sättääjiä, mutta ei niitä tarvitakaan kuin muutama, ja koko koulun tunnelma määräytyy näiden tehopakkausten mukaan.
Nyt ihmettelin miten rauhallisia ja ystävällisiä kaikki olivat. Kokous sujui levollisesti ja ripeästi. Kukaan ei korostanut itseään yli muiden.
Kun kokous oli ohi, sanoin Salmelle, että tämäpä olikin erikoinen koulu. Hän sanoi, että niin kai, kun tämä on semmoinen erityiskoulu.
Tajusin, että erityiskoluissa saattaa asioissa olla vähän erilainen arvojärjestys kuin ympäröivässä yhteiskunnassa. Kannattaisikohan ympäröivän yhteiskunnan ottaa heistä oppia ennen kuin kansalaiset kilpailutetaan hengiltä.
maanantai 21. syyskuuta 2009
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Mykistävän mukava kokous, tuumaa Salme
VastaaPoistaHah.
VastaaPoistaErityiskoulujen arvojärjestys laskeutuu yhtenäisemmän oppilasaineksen päälle kuin muissa oppivelvollisuuskouluissa. Kun kaikki ovat erilaisia oppijoita, ovat he yhteen paikkaan koottuna homogeeninen ryhmä, jolle on helpompi laatia systeemit ja arvopainotukset kuin heterogeeniselle isolle peruskoulun oppilasainekselle - jos nyt oppilaita voidaan ainekseksi kutsua.
VastaaPoistaPeruskouluissa on mukana lahjakkaita ja lahjattomia, siellä on erilaisia tuen tarpeessa olevia, sillä kaikille ei riitä paikkaa erityisopetuksessa, siellä on rauhattomia ja hiljaisia, selkeästi häiriintyneitä mielenterveydeltään tukea kaipaavia ja tavallisia terveitä oppilaita.
On selvää, että tällainen sekalainen pohja asettaa aivan erilaisia haasteita ja paineita opetukseen kuin erityiskouluissa jotka ovat monelaisen tuen piirissä, ja tämä hajanainen systeemi ei voi olla heijastumatta erilaisina negatiivisinakin ilmiöinä koulujen ilmapiiriin.
Ympäröivän yhteiskunnan kannattaisi ottaa kyllä ottaa oppia näistä ympäristöistä ja erilaisilta oppijoilta.
VastaaPoistaSillä saattaisi olla avartavia ja myönteisiä vaikutuksia tähän markkinnatalouden henkeen viritetylle tuotantolaitokselle (kouluille).
Sen verran paljon olen kouluopetuksesta pudonneita tavannut elämässäni, että jokinhan siinä maailmassa viiraa ja pahasti.
Ei se opettajista ole kiinni Hirlii, vaan koulujen osittain erilaisesta luonteesta ja tehtävästä, jota tuossa yllä koetin kuvata. Opettajilla on hyvä halu parantaa asioita nimenomaan oppilaslähtöisesti.
VastaaPoistaTavallisten koulujen monenlaisesta resurssipulasta en nyt jaksa puhua – oletan että se olisi kaikkien tiedossa ja myös se, että erityiskouluille kohdennetut tuet kohdistuvat suoraan ns. hoitaviin ja psykologisiinkin toimiin.
Sen sijaan muissa oppivelvollisuuskouluissa rahoja on suunnattava ennen kaikkea tavallisen opetuksen ja kasvatuksen puolelle, ja kun tämä tehdään isoissa jättiryhmissä eikä pienryhmissä, kuten erityiskouluissa, onko ihme, jos tavallisten koulujen ilmapiiri kiristyy ja paineet kasvavat? Yhä enemmän rahoja on supistettu peruskoulujen ja toisen asteen koulutuksenkin (lukio ja ammatillinen aste) eriyttävästä opetuksesta ja tukitoimista, joten ei ihme, että pudokkaita tulee. Erityiskouluilla on resursseja huolehtia nimenomaan pudokkaista. Se on niiden rooli.
Tarkoitin sitä ympäristöä, jossa oppilaat ja opettajat joutuvat töitä tekemään. En sanonut, että opettajissa sinänsä olisi mitään vikaa. Ystäviini kuuluu pari opetustyötä tekevää ja senkin kautta on saanut kuulla kuinka sitä työympäristöä säädetään ja ihan muualta käsin kuin koulun sisältä.
VastaaPoistaSiis juuri tuota tarkoitin, mitä tuossa loppupuolella jo kirjoitatkin.
Kiitos kommenteista Iines ja Hirlii. Itse tiedän, ettei minulla ole resursseja arvioida mistä ero johtuu ja voisiko asialle tehdä jotain. Oli vain todella pysähdyttävää havahtua ilmapiirin totaaliseen erilaisuuteen.
VastaaPoista